26 Ekim 2017 Perşembe

Gladiçya tohumlarımızı topladık.


Toplanan gladiçya tohumları
Gladiçya (yalancı keçiboynuzu, honey locust, gleditsia triacanthos), arabayla eve dönerken yol kenarındaki yeşil alanda uzun (20-30 cm), kahverengi ve kurumuş kapsülleriyle görünce hemen uygun bir yerde durup yanımdaki poşetin alabileceği kadar doldurdum. Sonra uzun, kurumuş kapsüllerden olgunlaşmış tohumları tek tek çıkardım. Bir kısmını iki küçük torbaya doldurdum, bir kısmını da elimi attığımda hemen ulaşabileceğim şekilde, çantamın yan cebine koydum.

Sanırım, 700-800 adet kadar gladiçya tohumum var. Tamamı, çimlenip çıkar mı, çıksa büyümeyi başabilir mi, bilemiyorum ama tohumları gömerken korunaklı, kuytu yerler seçmeye dikkat ediyorum. En kötü ihtimalde yarısı çimlense, ki gladiçya tohumlarının çimlenme engeli, zorluğu yok, çok kolay çimlenen bir tohum çeşidi. Bu yarının da %10'u ağaç olup büyümeyi başarsa 35-40 ağaç eder.

Olgunlaşmamış gladiçya tohumları bu şekildedir
Bu kadar tohumu ne mi yapacağım? Yanımda, çantamda taşıyıp yürürken, gelirken, giderken gördüğüm, uygun, korunaklı alanlara ekeceğim, ekiyorum. Bu alanlar, bazen bir apartmanın önündeki yeşillik, bazen bir dükkanın girişindeki büyük bir çiçeklik, bazen yol ortasında uygun bir boşluk, bazen bodur süs bitkilerinin altı, arası olabiliyor. Ekme işlemi de çok basit: Uygun bir yer gördüğümde çantamdan 1 tane tohum alıp parmağımla üzerine hafifçe bastırıp 1-2 cm kadar gömülmesini sağlıyorum.

Siz de hiç bir zorluğa, zahmete kahlanmadan, yanınızda taşıdığınız yarım fasulye kadar küçük bir tohum sayesinde, örneğin bir plazaya görüşmeye giderken/girerken bile bir kaç yıl sonrası için ağaç dikmiş olabilirsiniz.

İnşallah tamamı çimlenip çıka, büyüyüp ağaç ola, ömürleri de uzun ola.

3 yorum:

  1. Gladiçya'nın kolay çimlenen bir tür olduğuna emin misiniz? Endokarp çok sert. Çimlenme engeli oluşturduğundan bahsediliyor pek çok yerde. Ben çimlendirmek için tohum dış kabuğunu sert bir yüzeye (bileme taşı gibi) sürtüp biraz inceltiyor, ardından 12-24 saat suda bekletiyorum. Şişen tohumlar son derece koly çimleniyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende 7 gun suda beklettim ancak sisti islak pecetede 10 gun sonra cimlendi simdi 3 tane 7 santim boyunda gladicya filizim var

      Sil
  2. Çok kolay çimleniyor.Agaclar.net'ten öğrendiğimi denedim olay çok basit kaynar suda 1,5 dakika bekletip hemen soğuk suya yerleştiriyoruz. ve 24 saat normal suda bekletiyoruz çimlenme maksimum 5 gün sürüyor.

    YanıtlaSil